Главная » Файлы » Виховна робота » Розробки позакласних заходів |
26.02.2017, 14:45 | |||
Розвивально-пізнавальна гра "Різдвяний калейдоскоп"
Найбільш ефективним чинником виховання поваги і любові до Батьківщини є національно-культурні традиції українського народу. Прийдешній день України повністю залежить від того, як ми сьогодні сформуємо у дітей громадянську позицію, почуття патріотизму, єдності її з рідним народом. У сучасних умовах державотворення відбувається постійний процес відродження і розвитку національних традицій українського народу. Виховне значення їх зростає. Це є одним із головних напрямків реалізації проекту З любов'ю в серці, з вірою в душі" "Програми національно-патріотичного виховання дітей та молоді у Донецькій області на 2016-2020рр.", над виконанням якої я працюю . Впевнена, що саме вчитель початкових класів мусить активно передавати підростаючим поколінням національні особливості, духовну культуру, психологічні ознаки рідного народу. Кожна нація, кожен народ має свої звичаї, що виробилися протягом багатьох століть і освячені віками. У народі існує повір'я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Максим Рильський любив повторювати: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". Хід заходу 1. Розминка капітан"Зашифроване слово" (вилучити однакові букви і прочитати слово) Т тРТтізтТдтТттТтвтТтоТТт (Різдво) ДдДСДдвяДдДт-двдедДчдіДрд (Свят - вечір) БББВБбобдбоббхБбрбебщБаб (Водохреща) 2. "Загадкова сніжинка" (Кожна група знімає з дошки сніжинку, читає текст і визначає про яке свято йде мова у тексті.) Давній звичай новорічних обходів, під час яких групи молоді піснями славили господарів, бажали їм здоров'я й достатку, за що отримували винагороду. Дія супроводжувалася магічними діями, музикою, танцями, пантомімою, обрядовими іграми з масками. Обрядових новорічних пісень ( щедрівок ) співали окремо господарю, господині, хлопцю, дівчині, усій родині, були щедрівки дитячі, жартівливі, пародійні. Давньослов'янський новорічний звичай. У перший день нового року дорослі й діти, переважно чоловічої статі, ходили від хати до хати, символічно засіваючи хлібні зерна і бажаючи господарям щастя, здоров'я, щедрого врожаю. Широке розповсюдження мали побажання, виконувані речитативом. Свято відбувалося на річці або біля струмка; в місцевостях, бідних на воду, збиралися коло криниці. Напередодні на льоду річки вирубували великий хрест, пробивали ополонки, з льоду й снігу робили одне або кілька скульптурних зображень хреста, які нерідко обливали буряковим квасом. 3. "Інтелектуальні зірочки" (Діти кожної групи знімають з дошки по одній зірочці з запитаннями і дають відповіді на них.) - Коли святкували Свят-вечір? - Коли святкували Різдво Христове? - Коли святкували Новий рік або свято Василя? - Скільки страв повинно було бути на столі на Свят - вечір? - Коли була " щедра кутя"? - Коли родина сідала за святковий стіл на Свят-вечір? - Що ставили господарі на покуті у Свят - вечір? - Що обіцяла зоряна ніч перед Різдвом? - Коли була "багата кутя"? - Чим господар частував дітей, які приносили вечерю? - Кого обирали колядники в своїй групі? - Кого називали міхоноша ? - З чого виготовляли різдвяну зірку? - Що робили чоловіки у першу ніч Нового року? - Скільки обрядових страв має мати Свята вечеря ? - На яке свято гостини називаються «голодна кутя»? - Назвіть обов’язкову обрядову страву на Свят-вечір 4. "Незакінчене речення" - Якщо зварена кутя виходила з верхом, що це віщувало - (багатий урожай) - Господар курив ладаном у хаті і читав молитву перед святою вечерею, щоб - ( відігнати нечисту силу) - Господар на Свят - вечір обсипав маком хліви та стайні, щоб - - Господарі змітали зерно, яке розсипали посипальники і давали його курям, щоб вони - (добре неслися) - Посипальників смикали за вуха або за чуба, щоб - (кури були чубаті та волохаті) - За давньою традицією роль головного обрядовою персонажа – Маланки грав- (хлопець) . - За традицією, батько ховався за полумиском з пирогами - на - Посівальників запрошували за святковий стіл, щоб у наступному році - (дівчата, які в ній жили, вийшли заміж) 5."Різдвяні прикмети" (зібрати різдвяні прикмети) Відлига на Маланку - ________________. (до теплого літа) Якщо падає м'який сніг - ________________. (до урожаю) Якщо на небі зірки - _________________ . ( до врожаю ягід і грибів ) Заметіль у переддень Різдва - _______________ . ( до ранньої весни) Довідка: ( до удачі, до холодної весни, до ранньої весни, до урожаю, до холодного літа, до врожаю ягід і грибів.) 6. Скажи одним словом
- Пісна каша із зерна пшениці, рису або ячменю, яку їдять на Свят - вечір - (кутя) - Народні пісні про Різдво Христове - (колядки) - Час від Різдва до Водохреща - (святки) - Традиційний атрибут різдвяного обряду колядування - (зірка) Різдвяний театр, що розігрує спектакль релігійного змісту - (вертеп) 7." Заморочка з різдвяного мішечка " " 8. "Різдвяний кухар" (Зібрати святкову вечерю на святвечір. Яка команда першою напише 12 пісних страв.) Перелік 12 страв, котрі готують на Свят - вечір, щоб кожен місяць у новому році був щедрим: 9. Гра "Так чи ні" Учитель. Пригадайте, що роблять дорослі та діти на Різдвяні свята.(Кожна група отримує конверт з картками . Серед купи карток вибрати вірні.) ( Печемо паску. Ліпимо снігову бабу. Заносимо дідух. Запалюємо свічку. Пишемо писанки. Їмо кутю. Пригадуємо про народження Ісуса. Молимося. Колядуємо. Танцюємо і співаємо. Посіваємо. Святимо вербу. Варимо кутю. Щедруємо. Колядуємо Плетемо вінки.
10. "Різдвяні поети" ( Відновити щедрівку, колядку, посівальну)
11. Домашнє завдання. Інсценізація до одного зі свят. 12. Рефлексія. Тест «Мої знання про Різдвяні свята» 1. Як називався вечір напередодні Різдва? (1. «Багата кутя». 2. Різдвяний вечір. 3. Родинний вечір.) 2. Який обжинковий сніп приносить щастя? ( 1.Дідух. 2. Освячений у церкві. 3. Перший сніп.) 3. Як називається стародавнє свято народження сонця? ( 1. Різдво. 2.Коляда. 3. Новий рік.) 4. Хто готував кутю? ( 1. Мати. 2. Дочка. 3. Найстарша жінка в роду.) 5. Для чого на Різдво обкурюють хату ладаном? ( 1. Для пахощів. 2. Від нечистої сили. 3. Такий народний звичай.) 6. Чому батько з матір’ю під час вечері на Різдво сидів на вивернутому кожусі ? ( 1. Щоб у сім’ї був достаток. 2. Щоб ніхто не хворів. 3. Щоб було тепло.) 7. З якою метою батьки виряджали дітей з вечерею? ( 1. Щоб пошанувати родичів. 2. Щоб пом’янути померлих предків. 3. Щоб нагодувати убогих.) 8. Хто першим куштував різдвяні страви? ( 1. Батько. 2. Діти. 3. Померлі душі і худоба.) 9. Чому біля Дідуха клали залізні речі (плуг, сокиру)? ( 1. Вони захищали родину від злих сил. 2. Це було символом урожаю. 3. Це був символ сили, мужності.) 10. Хто брав дарунки під час щедрівок? ( 1. Той, кому давали. 2. Міхоноша. 3. Кожен щедрувальник.)
Підготувала класний керівник 4 - А класу Генатуліна Світлана Антонівна | |||
Просмотров: 763 | Загрузок: 0 | |
Всего комментариев: 0 | |